Miriam Overlach

AGENDA



2017-10-04
20.15, Concertgebouw Amsterdam Koninklijk Concertgebouw Orkest Serge Rachmaninoff Pianoconcert nr. 3 Alexander Skrjabin Symfonie nr. 3, 'Le divin poème' Valery Gergiev Dirigent Behzod Abduraimov Piano INFO
De Russische dirigent Valery Gergiev schotelt u werken uit eigen land voor. De componist-pianist Serge Rachmaninoff bracht ooit zijn Derde pianoconcert zelf in première en voerde het ook in vier Nederlandse steden uit met het Concertgebouworkest. Hij merkte destijds op: ‘De musici vonden het mooi, maar het publiek en de critici niet’. Uiteindelijk wist pianist Vladimir Horowitz het publiek voor het werk te enthousiasmeren, en tegenwoordig is Rachmaninoffs Derde pianoconcert een onbetwistbaar onderdeel van het standaardrepertoire. Door zijn moeilijkheidsgraad geldt het onder pianisten als een ontzagwekkend meesterwerk. De jonge Oezbekistaanse pianist Behzod Abduraimov maakt er onder leiding van Valery Gergiev zijn debuut mee bij het Concertgebouworkest Na de pauze klinkt een al even meeslepend werk uit de Russische Laatromantiek, de Derde symfonie van Alexandr Skrjabin. Volgens Skrjabins programmatoelichting bij de première van zijn Derde symfonie moet zijn ‘Goddelijke gedicht’ de groei van de menselijke geest naar complete vrijheid en eenheid met het universum uitbeelden. Geen gering programma!

2017-10-05
20.15, Concertgebouw Amsterdam Koninklijk Concertgebouw Orkest Serge Rachmaninoff Pianoconcert nr. 3 Alexander Skrjabin Symfonie nr. 3, 'Le divin poème' Valery Gergiev Dirigent Behzod Abduraimov Piano INFO


2017-10-07
14:30 MENSCHEN - WORTE Musuem Dr8888, Drachten INFO Komisch, bijtend, filosofisch en ontroerend... in de voorstelling Menschen-Worte, gebaseerd op het poëische werk van Hans Arp, wordt het absurde van het menselijk bestaan gevierd. Vier musici bregen de humoristische en beeldende gedichten van Hans Arp op speelse wijze tot leven. Woorden worden klank en musici worden personages, in deze intieme voorstelling waarbij het publiek wordt meegesleept naar de tijd van Dada en De Stijl van 100 jaar geleden. Astrid Kruisselbrink, compositie, Antje Lohse, zang, Marieke Franssen, fluit, Jelte van Andel, contrabas, Miriam Overlach, harp, Marc Pantus, regie


2017-10-17
LUMAKA CD PRESENTATIE Lunchconcert 12:30, Stopera Amsterdam Presentatie van de nieuwe Cd ‘Sepia & Amaranth’ met werken van Pierné, Jongen, Goossens en Smit entrée vrij


2017-10-17
LUMAKA CD PRESENTATIE & FEEST!! 20:00, Splendor Amsterdam Presentatie van de nieuwe Cd ‘Sepia & Amaranth’ met concert en groot feest werken van Pierné, Jongen, Goossens en Smit, en verder: cocktails, wijn en dansmuziek www.splendoramsterdam.com


2017-10-22
20:15, Rotterdam-Hillegersberg, Hillegondakerk Ensemble Lumaka Mozart en zijn bewonderaars in de romantiek In dit programma combineren we werken van Mozart zelf met stukken van zijn bewonderaars uit de 19de eeuw. Glinka schreef zijn Variaties voor harp over een thema van Mozart, E.T.A. Hoffmann, in Duitsland vooral bekend als schrijver van fantastische verhalen, was een zo grote bewonderaar dat hij zijn derde voornaam ‚Willem‘ in ‚Amadeus‘ veranderde. Wij spelen zijn harpkwintet. En daarnaast natuurlijk van de meester zelf o.a. zijn Divertimento KV 563 voor strijkers en zijn Fluitkwartet KV 298. INFO


2017-11-17
20.30, Splendor Ruud Roelofsen - |<örperlich |V voor harp en elektronica - Premiere Wilbert Bulsink - nieuw werk voor harp solo INFO


2017-11-26
MENSCHEN - WORTE 14:00 Musuem De Buitenplaats Eelde INFO Komisch, bijtend, filosofisch en ontroerend... in de voorstelling Menschen-Worte, gebaseerd op het poëische werk van Hans Arp, wordt het absurde van het menselijk bestaan gevierd. Vier musici bregen de humoristische en beeldende gedichten van Hans Arp op speelse wijze tot leven. Woorden worden klank en musici worden personages, in deze intieme voorstelling waarbij het publiek wordt meegesleept naar de tijd van Dada en De Stijl van 100 jaar geleden. Astrid Kruisselbrink, compositie, Antje Lohse, zang, Marieke Franssen, fluit, Jelte van Andel, contrabas, Miriam Overlach, harp, Marc Pantus, regie


2017-11-27
20.00 Oldenburg Kulturetage Oh-Ton Ensemble “Vielfalt – Herkunft” - Polen – Begegnungen 2017 Konzert mit Uraufführung eines neuen Werkes des polnischen Komponisten Marcin Bortnowski INFO


2017-12-09
20.00 Alte Oper Frankfurt, Mozart Saal Frankfurt am Main (Germany) ENSEMBLE MODERN 'Scream, Sing, Whisper' Ond?ej Adámek: Karakuri - Poupée mécanique (2011) Anders Hillborg: Scream Sing Whisper - for 18 players (2015) Isabel Mundry: Im Fall - für Mezzosopran und Ensemble (2017) INFO


2017-12-10
VISIONAIRE TIMBRES 1926 12:00, Muziekkamer Assen Ensemble Lumaka en gasten Een jaren-'20-programma waarmee Ensemble Lumaka muzikaal en visueel terugduikt in de tijd! met gasten Olivier Patey, Florian de Backere, Adriane Tilanus, werke van Debussy, Ravel, Smit, Goossens en Ingenhoven, concept: Miriam Overlach INFO
In 1926 bracht de beroemde harpiste Rosa Spier samen met collega’s in het Concertgebouw een concert, met destijds spiksplinternieuwe werken van Smit, Debussy, Ravel en Goossens. De kranten schreven vol lof over de ˜visionaire timbres' van de gehoorde stukken. Ensemble Lumaka laat het publiek dit concert met teksten en muziek herbeleven - een tijdreis naar 1926! Hoe dacht men toen over nieuwe muziek? Wat beleefde het publiek destijds in concertzalen? En welke rol speelde de muziek in het culturele leven? Originele recensies uit die jaren twintig in combinatie met nieuwe tekst wakkeren de verbeelding aan om de tijdsgeest van het Interbellum te herbeleven en het heden hieraan te spiegelen. Programma: Maurice Ravel Introduction et Allegro Eugene Goossens Suite op. 6 voor fluit, viool en harp Leo Smit Trio voor fluit, altviool en harp Gabriel Fauré Strijkkwartet in e-mineur, op. 121 Jan Ingenhoven Kammermusik voor klarinet en strijktrio Gabriel Pierné Variations libres et final voor fluit, strijktrio en harp Claude Debussy Première Rhapsodie voor klarinet en ensemble Miriam Overlach, harp & concept Olivier Patey, klarinet Jana Machalett, fluit Saskia Viersen, viool Adriane Tilanus, viool Martina Forni, altviool Charles Watt, cello Florian de Backere, spreker/verteller Hiekelien van den Herik, tekst, Floriaan Ganzevoort, licht, Jakob Proyer, techniek, Henk Zwart, regieadvies, Jan Nieuwenhuis, historisch vooronderzoek, Hugo Herrera Tobón, grafisch ontwerp

2017-12-12
MENSCHEN - WORTE Ostade Theater Amsterdam INFO Komisch, bijtend, filosofisch en ontroerend... in de voorstelling Menschen-Worte, gebaseerd op het poëische werk van Hans Arp, wordt het absurde van het menselijk bestaan gevierd. Vier musici bregen de humoristische en beeldende gedichten van Hans Arp op speelse wijze tot leven. Woorden worden klank en musici worden personages, in deze intieme voorstelling waarbij het publiek wordt meegesleept naar de tijd van Dada en De Stijl van 100 jaar geleden. Astrid Kruisselbrink, compositie, Antje Lohse, zang, Marieke Franssen, fluit, Jelte van Andel, contrabas, Miriam Overlach, harp, Marc Pantus, regie


2017-12-13
MENSCHEN - WORTE Ostade Theater Amsterdam INFO Komisch, bijtend, filosofisch en ontroerend... in de voorstelling Menschen-Worte, gebaseerd op het poëische werk van Hans Arp, wordt het absurde van het menselijk bestaan gevierd. Vier musici bregen de humoristische en beeldende gedichten van Hans Arp op speelse wijze tot leven. Woorden worden klank en musici worden personages, in deze intieme voorstelling waarbij het publiek wordt meegesleept naar de tijd van Dada en De Stijl van 100 jaar geleden. Astrid Kruisselbrink, compositie, Antje Lohse, zang, Marieke Franssen, fluit, Jelte van Andel, contrabas, Miriam Overlach, harp, Marc Pantus, regie


2017-12-16
Stockhausen Gedenkkonzert Kürthen Marianne Smit Harfe Miriam Overlach Harfe Gertru Pasveer Klangregie Karlheinz Stockhausen Freude für zwei Harfen (2005) aus dem Zyklus KLANG


2017-12-19
MENSCHEN - WORTE Arti et Amicitiae, Societeit in Amsterdam INFO Komisch, bijtend, filosofisch en ontroerend... in de voorstelling Menschen-Worte, gebaseerd op het poëische werk van Hans Arp, wordt het absurde van het menselijk bestaan gevierd. Vier musici bregen de humoristische en beeldende gedichten van Hans Arp op speelse wijze tot leven. Woorden worden klank en musici worden personages, in deze intieme voorstelling waarbij het publiek wordt meegesleept naar de tijd van Dada en De Stijl van 100 jaar geleden. Astrid Kruisselbrink, compositie, Antje Lohse, zang, Marieke Franssen, fluit, Jelte van Andel, contrabas, Miriam Overlach, harp, Marc Pantus, regie


2018-01-06
VISIONAIRE TIMBRES 1926 20:00 IJsseldijkkerkconcerten Krimpen aan den IJssel Ensemble Lumaka en gasten Een jaren-'20-programma waarmee Ensemble Lumaka muzikaal en visueel terugduikt in de tijd! met gasten Olivier Patey, Florian de Backere, Adriane Tilanus, werke van Debussy, Ravel, Smit, Goossens en Ingenhoven, concept: Miriam Overlach INFO
In 1926 bracht de beroemde harpiste Rosa Spier samen met collega’s in het Concertgebouw een concert, met destijds spiksplinternieuwe werken van Smit, Debussy, Ravel en Goossens. De kranten schreven vol lof over de ˜visionaire timbres' van de gehoorde stukken. Ensemble Lumaka laat het publiek dit concert met teksten en muziek herbeleven - een tijdreis naar 1926! Hoe dacht men toen over nieuwe muziek? Wat beleefde het publiek destijds in concertzalen? En welke rol speelde de muziek in het culturele leven? Originele recensies uit die jaren twintig in combinatie met nieuwe tekst wakkeren de verbeelding aan om de tijdsgeest van het Interbellum te herbeleven en het heden hieraan te spiegelen. Programma: Maurice Ravel Introduction et Allegro Eugene Goossens Suite op. 6 voor fluit, viool en harp Leo Smit Trio voor fluit, altviool en harp Gabriel Fauré Strijkkwartet in e-mineur, op. 121 Jan Ingenhoven Kammermusik voor klarinet en strijktrio Gabriel Pierné Variations libres et final voor fluit, strijktrio en harp Claude Debussy Première Rhapsodie voor klarinet en ensemble Miriam Overlach, harp & concept Olivier Patey, klarinet Jana Machalett, fluit Saskia Viersen, viool Adriane Tilanus, viool Martina Forni, altviool Charles Watt, cello Florian de Backere, spreker/verteller Hiekelien van den Herik, tekst, Floriaan Ganzevoort, licht, Jakob Proyer, techniek, Henk Zwart, regieadvies, Jan Nieuwenhuis, historisch vooronderzoek, Hugo Herrera Tobón, grafisch ontwerp

2018-02-24
VISIONAIRE TIMBRES 1926 20.00, Wilminktheater Enschede Muziekcentrum, Arke Zaal Ensemble Lumaka en gasten Een jaren-'20-programma waarmee Ensemble Lumaka muzikaal en visueel terugduikt in de tijd! met gasten Olivier Patey, Florian de Backere, Adriane Tilanus, werke van Debussy, Ravel, Smit, Goossens en Ingenhoven, concept: Miriam Overlach INFO
In 1926 bracht de beroemde harpiste Rosa Spier samen met collega’s in het Concertgebouw een concert, met destijds spiksplinternieuwe werken van Smit, Debussy, Ravel en Goossens. De kranten schreven vol lof over de ˜visionaire timbres' van de gehoorde stukken. Ensemble Lumaka laat het publiek dit concert met teksten en muziek herbeleven - een tijdreis naar 1926! Hoe dacht men toen over nieuwe muziek? Wat beleefde het publiek destijds in concertzalen? En welke rol speelde de muziek in het culturele leven? Originele recensies uit die jaren twintig in combinatie met nieuwe tekst wakkeren de verbeelding aan om de tijdsgeest van het Interbellum te herbeleven en het heden hieraan te spiegelen. Programma: Maurice Ravel Introduction et Allegro Eugene Goossens Suite op. 6 voor fluit, viool en harp Leo Smit Trio voor fluit, altviool en harp Gabriel Fauré Strijkkwartet in e-mineur, op. 121 Jan Ingenhoven Kammermusik voor klarinet en strijktrio Gabriel Pierné Variations libres et final voor fluit, strijktrio en harp Claude Debussy Première Rhapsodie voor klarinet en ensemble Miriam Overlach, harp & concept Olivier Patey, klarinet Jana Machalett, fluit Saskia Viersen, viool Adriane Tilanus, viool Martina Forni, altviool Charles Watt, cello Florian de Backere, spreker/verteller Hiekelien van den Herik, tekst, Floriaan Ganzevoort, licht, Jakob Proyer, techniek, Henk Zwart, regieadvies, Jan Nieuwenhuis, historisch vooronderzoek, Hugo Herrera Tobón, grafisch ontwerp

2018-02-25
VISIONAIRE TIMBRES 1926 11.00, Muzenforum Bloemendaal Ensemble Lumaka en gasten Een jaren-'20-programma waarmee Ensemble Lumaka muzikaal en visueel terugduikt in de tijd! met gasten Olivier Patey, Florian de Backere, Adriane Tilanus, werke van Debussy, Ravel, Smit, Goossens en Ingenhoven, concept: Miriam Overlach INFO


2018-03-05
VISIONAIRE TIMBRES 1926 20:00, Kamermuziek Wageningen Aula Universiteit Ensemble Lumaka en gasten Een jaren-'20-programma waarmee Ensemble Lumaka muzikaal en visueel terugduikt in de tijd! met gasten Olivier Patey, Florian de Backere, Adriane Tilanus, werke van Debussy, Ravel, Smit, Goossens en Ingenhoven, concept: Miriam Overlach INFO
In 1926 bracht de beroemde harpiste Rosa Spier samen met collega’s in het Concertgebouw een concert, met destijds spiksplinternieuwe werken van Smit, Debussy, Ravel en Goossens. De kranten schreven vol lof over de ˜visionaire timbres' van de gehoorde stukken. Ensemble Lumaka laat het publiek dit concert met teksten en muziek herbeleven - een tijdreis naar 1926! Hoe dacht men toen over nieuwe muziek? Wat beleefde het publiek destijds in concertzalen? En welke rol speelde de muziek in het culturele leven? Originele recensies uit die jaren twintig in combinatie met nieuwe tekst wakkeren de verbeelding aan om de tijdsgeest van het Interbellum te herbeleven en het heden hieraan te spiegelen. Programma: Maurice Ravel Introduction et Allegro Eugene Goossens Suite op. 6 voor fluit, viool en harp Leo Smit Trio voor fluit, altviool en harp Gabriel Fauré Strijkkwartet in e-mineur, op. 121 Jan Ingenhoven Kammermusik voor klarinet en strijktrio Gabriel Pierné Variations libres et final voor fluit, strijktrio en harp Claude Debussy Première Rhapsodie voor klarinet en ensemble Miriam Overlach, harp & concept Olivier Patey, klarinet Jana Machalett, fluit Saskia Viersen, viool Adriane Tilanus, viool Martina Forni, altviool Charles Watt, cello Florian de Backere, spreker/verteller Hiekelien van den Herik, tekst, Floriaan Ganzevoort, licht, Jakob Proyer, techniek, Henk Zwart, regieadvies, Jan Nieuwenhuis, historisch vooronderzoek, Hugo Herrera Tobón, grafisch ontwerp

2018-03-14
20:15, Concertgebouw, Amsterdam Koninklijk Concertgebouw Orkest Ludwig van Beethoven Große Fuge Jörg Widmann Babylon-Suite (opdrachtwerk, Nederlandse première) Ludwig van Beethoven Symfonie nr. 5 Franz Welser-Möst, dirigent


2018-03-15
20:15, Concertgebouw, Amsterdam Koninklijk Concertgebouw Orkest Ludwig van Beethoven Große Fuge Jörg Widmann Babylon-Suite (opdrachtwerk, Nederlandse première) Ludwig van Beethoven Symfonie nr. 5 Franz Welser-Möst, dirigent


2018-03-17
20:15, Concertgebouw, Amsterdam Koninklijk Concertgebouw Orkest Ludwig van Beethoven Große Fuge Jörg Widmann Babylon-Suite (opdrachtwerk, Nederlandse première) Ludwig van Beethoven Symfonie nr. 5 Franz Welser-Möst, dirigent


2018-03-17
20:00, Brussel, Palais des Beaux-Arts Koninklijk Concertgebouw Orkest Ludwig van Beethoven Große Fuge Jörg Widmann Babylon-Suite (opdrachtwerk, Nederlandse première) Ludwig van Beethoven Symfonie nr. 5 Franz Welser-Möst, dirigent


2018-03-18
Ensemble Lumaka, Wiesbaden, Concert der jüdischen Gesellschaft


2018-04-08
VISIONAIRE TIMBRES 1926 FESTIVAL MUZE VAN ZUID Middagconcert in Amsterdam Zuid, locatie ntb Ensemble Lumaka en gasten Een jaren-'20-programma waarmee Ensemble Lumaka muzikaal en visueel terugduikt in de tijd! met gasten Olivier Patey, Florian de Backere, Adriane Tilanus, werke van Debussy, Ravel, Smit, Goossens en Ingenhoven, concept: Miriam Overlach INFO
In 1926 bracht de beroemde harpiste Rosa Spier samen met collega’s in het Concertgebouw een concert, met destijds spiksplinternieuwe werken van Smit, Debussy, Ravel en Goossens. De kranten schreven vol lof over de ˜visionaire timbres' van de gehoorde stukken. Ensemble Lumaka laat het publiek dit concert met teksten en muziek herbeleven - een tijdreis naar 1926! Hoe dacht men toen over nieuwe muziek? Wat beleefde het publiek destijds in concertzalen? En welke rol speelde de muziek in het culturele leven? Originele recensies uit die jaren twintig in combinatie met nieuwe tekst wakkeren de verbeelding aan om de tijdsgeest van het Interbellum te herbeleven en het heden hieraan te spiegelen. Programma: Maurice Ravel Introduction et Allegro Eugene Goossens Suite op. 6 voor fluit, viool en harp Leo Smit Trio voor fluit, altviool en harp Gabriel Fauré Strijkkwartet in e-mineur, op. 121 Jan Ingenhoven Kammermusik voor klarinet en strijktrio Gabriel Pierné Variations libres et final voor fluit, strijktrio en harp Claude Debussy Première Rhapsodie voor klarinet en ensemble Miriam Overlach, harp & concept Olivier Patey, klarinet Jana Machalett, fluit Saskia Viersen, viool Adriane Tilanus, viool Martina Forni, altviool Charles Watt, cello Florian de Backere, spreker/verteller Hiekelien van den Herik, tekst, Floriaan Ganzevoort, licht, Jakob Proyer, techniek, Henk Zwart, regieadvies, Jan Nieuwenhuis, historisch vooronderzoek, Hugo Herrera Tobón, grafisch ontwerp