Over Miriam

Interviews

In maart 2018 werd ik geïnterviewd door de Harpvereiniging Nederland over mijn verschillende activiteiten, ensembles, concerten en projecten.

Lees het recent verschenen artikel  hier terug: Interview harp magazine

Begin mei was Podium Witteman Extra bij mij op bezoek. Het werd een lang interview over mij, de harp, moderne technieken en Ensemble Lumaka. Kijk hier terug: Podium Witteman Extra

 

Biografië

Miriam Overlach, harpiste en muzikale duizendpoot, treedt op als soliste en kamermusicus, houdt van theatrale performancesis artistiek leidster van Ensemble Lumaka,  Composing for Harp en andere projecten op deze site.

Zij is winnares van het Vriendenkrans Concours en Nederlands Harp Concours 2007, laureate van het ‘Deutscher Musikwettbewerb’ 2008. De afgelopen jaren gaf zij veelvuldig solo- en kamermuziekrecitals in Nederland en Duitsland (o.a. een tournee via de Musikwettbewerb), in onder meer de kleine zaal van het Concertgebouw Amsterdam, de Norddeutsche Rundfunk in Hannover en tijdens het Grachtenfestival.

Met haar Ensemble Lumaka won Miriam in 2006 het Almere Kamermuziekconcours en in 2009 de publieksprijs van ‘Het Debuut’. Lumaka bracht verschillende kamermuziek-cd’s uit, in 2017 hun nieuweste cd ‘Sepia & Amaranth’, die in de Luister een 10 kreeg. De afgelopen jaren richt zich het Ensemble op de prachtige muziek uit de jaren twintig. In verschillende producties zoals de concertvoorstelling ‘Visionarie Timbres uit 1926’ of Lumaka’s concertserie MOnuMENTEN 1920 komen tekst of architectuur en muziek uit het Interbellum samen en nemen de luisteraar mee op tijdreis. www.ensemblelumaka.com en www.lumakaweb.wordpress.com

Miriam speelt regelmatig bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest, het Koninklijk Concertgebouworkest of de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen als ook in hedendaagse muziekensembles zoals Ensemble Modern Frankfurt of het oh ton-ensemble Oldenburg.

Haar belangstelling voor hedendaagse ontwikkelingen en innovatie in de klassieke muziek brachten haar bij verschillende groepen en initiatieven:
In de afgelopen jaren werden meerdere harpsolowerken voor haar geschreven die zij op Festivals als November Music, in Huddersfield of in Cairo in première bracht.
Samen met collega-harpiste Sabien Canton ontwikkelde zij www.composingforharp.com, een methode in acht video’s voor componisten over harptechniek en notatie. Zij gaf lezingen en workshops voor componisten en harpisten tijdens de Gaudeamus Muziekweek, op Nederlandse conservatoria en tijdens het Dutch Harp Festival.

Sinds haar studietijd heeft Miriam zich bezig gehouden met improcisatie en was zij de afgelopen jaren als zodanig te horen in producties van o.a. Anthony Braxton, Corrie van Binsbergen met Toon Tellegen, Jossé De Pauw of Hans Dagelet.

Sinds 2017 is Miriam vaste duo-partner van harpiste Marianne Smit met wie zij voor de Stockhausen Foundation het harpduo ‚Freude‘ speelt. Stockhausen componeerde in 2006 het werk voor  Marianne. Zij geven hiermee internationaal uitvoeringen zoals bijvoorbeeld op het Bologna Festival of tijdens het herdenkingsconcert in Stockhausens woonplaats Kürten.